Poradnictwo wychowawcze dla rodziców

 

Szybki kontakt

+48 513 154 726
child hand

Poradnictwo wychowawcze dla rodziców

Poradnictwo wychowawcze dla rodziców to forma pomocy, której celem jest określenie problemu i zrozumienie z jakimi trudnościami wychowawczymi mierzy się rodzic w wypełnianiu swojej roli rodzicielskiej.

Spotkania mają na celu pomoc w rozpoznaniu i zdiagnozowaniu trudności pojawiających się w relacji rodzic – dziecko.

Trudności w procesie wychowywania swojego dziecka doświadcza wielu rodziców, także ci którzy pełnią tą rolę już klika lat. Każde dziecko jest inne i wymaga zindywidualizowanego podejścia oraz odmiennych metod wychowawczych. Ważne aby rodzic obserwował zachowania dziecka i nie bagatelizował pierwszych sygnałów świadczących o tym, że coś niedobrego się z nim dzieje.

Rodzicu jeśli cokolwiek zaniepokoi cię w funkcjonowaniu twojego dziecka warto zgłosić się do gabinetu psychologa i skorzystać z poradnictwa wychowawczego dla rodziców.

Podczas spotkania z psychologiem rodzic może uzyskać potrzebną wiedzę nt. poszczególnych etapów rozwoju dziecka oraz dowiedzieć się jakie zachowania obserwowane u dzieci na każdym z tych etapów, są naturalnym elementem w ich funkcjonowaniu, a które nie odbiegają od normy wiekowej i trzeba na nie zareagować. Rozmowa z psychologiem daje przestrzeń by zadać nurtujące pytania, pozwala również rodzicowi podzielić się swoimi wątpliwościami, obawami czy trudnościami występującymi w relacji z dzieckiem i jednocześnie uzyskać wskazówki, co może on zmienić w swojej postawie wobec dziecka, tak aby nie powielać tych samych błędów i uzyskać zamierzony rezultat w postaci lepszej relacji z dzieckiem.

Poradnictwo wychowawcze dla rodziców – kiedy rodzic powinien z niego skorzystać?

Jeśli jako rodzic:

  • masz trudności wychowawcze z dzieckiem/nastolatkiem i chcesz rozwinąć swoje kompetencje wychowawcze
  • doświadczasz konfliktów w relacji ze swoim nastoletnim dzieckiem i ciągle napotykasz na jego opór
  • niepokoisz się zachowaniem lub stanem emocjonalnym swojego dziecka
  • chcesz lepiej zrozumieć obecne potrzeby swojego nastoletniego dziecka
  • masz problemy ze stawianiem dziecku granic i wyciąganiem konsekwencji

Kiedy udać się z dzieckiem na wizytę do psychologa?

Z dzieckiem do psychologa powinniśmy iść za każdym razem kiedy nas o to prosi. Bardzo często jednak tak się nie dzieje, z rożnych powodów. Jako dorośli wydaje nam się, że dzieci nie mają takich „dużych problemów” żeby iść do psychologa, oczekujemy, że mogą porozmawiać z nami rodzicami a nie z obcą osobą, niekiedy ociągamy się z umówieniem wizyty licząc na to, że dziecko zmieni zdanie lub problem z jakim się boryka sam zniknie. Takie myślenie ze strony osoby dorosłej skutkuje najczęściej tym, że dziecko nie otrzymuje pomocy na czas, a jego problem najczęściej się pogłębia. Nie zawsze jednak nastolatek otwarcie sygnalizuje, że chce skorzystać ze wsparcia psychologa ponieważ np. boi się reakcji rodziców, nie chce ich martwić lub wstydzi się prosić o pomoc. To tylko niektóre z powodów dlaczego dzieci nie otrzymują potrzebnej pomocy psychologicznej. Do gabinetu psychologa powinniśmy się udać za każdym razem kiedy nas coś niepokoi w zachowaniu naszego dziecka.

Co powinno zwrócić Twoją uwagę w zachowaniu dziecka?

Sygnały, które mogą świadczyć o tym, że dziecko boryka się z jakimś problemem.

  • niestabilność, chwiejność nastroju,
  • ograniczanie/unikanie kontaktów z rówieśnikami
  • ograniczanie rozmów z domownikami
  • tendencje autodestrukcyjne (samookaleczanie się, myśli samobójcze)
  • problemy ze snem, spożywaniem posiłków
  • narzekanie na brak energii, przedłużające się zmęczenie
  • liczne nieobecności w szkole lub gdy dziecko odmawia pójścia do szkoły
  • nagłe pogorszenie się wyników w nauce
  • wystąpienie trudnych wydarzeń w życiu dziecka/nastolatka (tj.: rozstanie, strata, rozwód rodziców, izolacja, choroba)
  • nie radzi sobie ze stresem i emocjami
  • nadużywanie telefonu, laptopa

 

interview

Zasady spotkań indywidualnych

  • Czas trwania spotkania 50 min
  • Klient termin spotkania może odwołać najpóźniej 24 godziny przed umówioną wizytą; odwołana sesja nie podlega wtedy opłacie; klient płaci za sesję, w której nie uczestniczył jeśli nie odwołał jej w ustalonym terminie
  • W przypadku spóźnienia się na spotkanie, czas nie jest przedłużany, a opłata nie jest zmniejszana