
Działanie doraźne, krótkoterminowe, zmierzające do udzielenia natychmiastowej pomocy osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej związanej z zagrożeniem zdrowia lub życia.
Interwencja kryzysowa jako forma pomocy psychologicznej jest adresowana do osób zmagających się z nagłą, trudną lub traumatyczną sytuacją. Celem interwencji kryzysowej jest działanie zmierzające do złagodzenia występujących u klienta objawów wywołanych na skutek nienaturalnych warunków w jakich się znalazł oraz stopniowe odbudowanie jego równowagi wewnętrznej i poczucia sprawczości.
Kryzys może zostać wywołany przez jedno, nagłe, silne zdarzenie lub kilka sytuacji występujących razem jednocześnie, lub w krótkim czasie po sobie. Zazwyczaj wystąpienie kryzysu poprzedzone jest samotnym zmaganiem się z silnym stresem połączonym z brakiem poczucia bezpieczeństwa w środowisku oraz odczuciem wyalienowania z otoczenia.
Występowanie sytuacji kryzysowych w życiu człowieka jest zjawiskiem naturalnym i uniwersalnym, każdy z nas wcześniej czy później doświadczy jakiegoś rodzaju kryzysu czy to o charakterze rozwojowym, egzystencjonalnym, środowiskowym, czy sytuacyjnym. Osoba będąca w kryzysie zazwyczaj doświadcza stanu zagubienia, bezradności, wyczerpania, co uniemożliwia jej samodzielne rozwiązanie problemu, często potrzebuje pomocy instytucji zewnętrznych.
Kryzys jest zjawiskiem wpływającym na funkcjonowanie człowieka w sferze mentalnej, emocjonalnej i behawioralnej, dlatego też interwencja kryzysowa opiera się na wszechstronnych działaniach polegających na współpracy wielu specjalistów np. psychologa, policjanta lekarza, prawnika czy pracownika socjalnego. Kryzys, jeśli nie tkwimy w nim zbyt długo może być dla nas rozwojowy i przynieść korzyść w postaci rozpoczęcia procesu przemiany.
Interwencja kryzysowa – kiedy może pomóc?
Interwencja kryzysowa znajduje zastosowanie w następujących sytuacjach:
Jaka jest rola interwenta kryzysowego?
Rolą interwenta jest wspieranie klienta i towarzyszenie mu w kryzysie, tak aby mógł osiągnąć równowagę. Zadaniem psychologa – interwenta jest nie pogłębianie kryzysu i skupienie uwagi klienta na poszukiwaniu sposobów jak poradzić sobie z trudną, kryzysową sytuacją w jakiej się obecnie znalazł np. poprzez pokazanie mu jak można spojrzeć na to zdarzenie z szerszej perspektywy.
Interwencja kryzysowa – jak wygląda jej przebieg?
Przebieg interwencji kryzysowej można podsumować w sześciu punktach:
1. Rozpoznanie i zdefiniowanie problemu.
2. Zapewnienie osobie w kryzysie bezpieczeństwa.
3. Zapewnienie wsparcia.
4. Rozważenie możliwości rozwiązania problemu.
5. Ustalenie planu działania.
6. Nakłonienie klienta do wdrożenia planu w życie.